10 March 2015

Prvi koraci u Nemačkoj - administracija

Prvi korak - prijava prebivališta.
Drugi korak - račun u banci.
Treći korak - obavezno zdravstveno osiguranje.
Četvrti korak - poreska uprava.
Peti korak - obavezno penziono osiguranje.

Šesti korak - markica za gradski prevoz (berlinsko iskustvo).
Sedmi korak - dugoročna boravišna dozvola - Plava karta / Blue Card / Blaue Karte.

Negde između prvog i petog, najbolje uporedo - traženje stana, ugovor o iznajmljivanju stana i sve što dolazi pre i posle toga - sajtovi za nekretnine, slanje prijava za stan, razgledanja, kakvih sve stanova ima, uslovi, rokovi iznajmljivanja, Schufa, plaćanje, održavanje, struja, gas, komunalije, kablovska, računi... To je tema za kasnije.

Na početku pisanja ovog posta, gore nabrojano (bez traženja stana, to je posebna priča) je trebalo da stane u jedan post, ali sam tokom pisanja shvatio da ako tako uradim, verovatno ga neću napisati još tri meseca. Dakle, za sada samo prijava prebivališta, a kasnije sve ostalo.

Prijava prebivališta
Za nekoga ko dolazi na rad u Nemačku, obavezni i nezaobilazno prvi korak je da prijavi prebivalište. To podrazumeva da sa sajta opštine u kojoj živite (privremeno ili stalno) skinete obrazac za prijavu prebivališta, ispunite svoje lične podatke (i podatke za eventualne članove porodice), zakažete termin i u zakazano vreme se pojavite u opštini (Bürgeramt), sa pasošem.
Dokument koji dobijete tom prilikom je potvrda o prebivalištu (Anmeldebescheinigung), dokument koji je bitan za kompletno dalje sređivanje papira za boravak u Nemačkoj. To je zapravo običan A4 papir sa pečatom opštinske kancelarije na kome piše da ste prijavljeni da živite na datoj adresi.
Procedura traje oko 10min.
To je sve.

Ali...

Ma koliko ovo delovalo jednostavno, stvari su u realnosti malo komplikovanije. Naime, u Berlinu (koji ima 3.6 miliona stanovnika, dakle kao pola Srbije) postoji 41 opštinska kancelarija uz još 6 mobilnih kancelarija (ne znam kako to funkcioniše, mislim da za svaku kancelariju postoje 2-3 lokacije koje su naizmenično aktivne), u svakoj radi bar po tri šaltera (u onim gde sam ja išao i po 7-8), ali slobodnih termina nema bar 5 (pet) nedelja unapred.
Dalje, obrazac za prijavu prebivališta je samo na nemačkom jeziku. Barem ja nisam našao verziju na drugim jezicima. To znači da morate ili znati jezik ili imati pomoć nekoga ko zna jezik ili imati pristup internetu, pa pokušati sa google prevodiocem.

Kako sam ja prošao sa Bürgeramt-om? Prvo sam otišao u najbliži, u centru i naravno, nisam uspeo ništa jer nisam imao zakazan termin. Sledeće jutro sam otišao (opet bez termina) na početak radnog vremena druge kancelarije, malo dalje od centra, ali na liniji metroa relativno blizu mesta gde sam stanovao, i uspeo da dobijem termin i da se prijavim. Kako? Navodno, slobodni termini za taj dan (npr ako neko otkaže u toku dana) se dodeljuju osobama koje dođu bez termina. Naravno, takvih termina nema puno, ali izgleda sam taj dan imao sreće da dobijem jedan od tih.

Prvi korak uspešno realizovan.

(sledeći put kada sam morao do Bürgeramt-a je kada sam menjao prebivalište, posle mesec dana, kada sam našao stan, tada sam išao tri puta bezuspešno da se prijavim, tek četvrti put sam dobio slobodni termin. Posle toga sam morao da predam zahtev za priznavanje vozačke dozvole, uspeo opet iz četvrtog ili petog puta...).

Na kraju, topla preporuka svima koji dolaze u Berlin - zakažite nekoliko termina pre puta, uštedećete sebi mnogo vremena i nerava. Termini koje nećete iskoristiti, mogu se otkazati, takođe preko interneta.

Evo i adrese za zakazivanje -
http://service.berlin.de/dienstleistung/120686/

Ovo je sajt grada Berlina, usluga je "Anmeldung einer Wohnung" u prevodu - prijava stana, i ne plaća se, pri dnu stranice stoji - "termin berlinweit suchen und buchen" tj traži slobodan termin u celom Berlinu, a može se izabrati i konkretna kancelarija, spisak je pri dnu stranice.

Moram još nešto da napomenem - negde na forumima (ne sećam se više gde) sam pročitao da je po dolasku u Nemačku potrebno prijaviti se policiji, za šta mogu da kažem da je netačno. U Nemačkoj policija ne izdaje bilo kakva lična dokumenta. Pasoši, lične karte, prijava i odjava prebivališta, registracija vozila - sve se obavlja u opštini, tj Bürgeramt-u. Policija u Nemačkoj reguliše saobraćaj i juri džeparoše (lokalna) ili ozbiljnije kriminalce (federalna, valjda). Postoji i nešto slično komunalnoj policiji u Srbiji, a zove se Ordnungsamt (Ordnung = red, Amt = kancelarija, pa vi prevodite) i bavi se kontrolom plaćanja parkinga i valjda još nečim, nisam ih do sada video u drugačijoj ulozi.

Sledeći post biće o otvaranju računa i onom što sledi posle toga.

11 comments:

  1. Pozdrav prezimenjaku :)
    Mozes li mi reci ako slucajno znas da li se mogu prijaviti sa iznajmljenom WG sobom? Mora li te gazda stana prijaviti ili mozes ti sam sa ugovorom o iznajmljivanju?Mene zanima Bavaria konkretno, i imam EU pass.
    LG

    ReplyDelete
  2. Pozdrav,
    moze, WG je sasvim legitiman jer se potpisuje ugovor (ovde ugovor vazi bez overe u sudu) pre useljenja. U opstini je bitno samo da imas ugovor i naravno svoja dokumenta. Vlasnik nema nista sa time, posle ugovora dalje sve radis sam.
    Procedura je ista nezavisno odakle dolazis i u kom si delu Nemacke.
    Srecno,
    Nemanja

    ReplyDelete
  3. Pozdrav,

    Ovde si spomenuo vozacku dozvolu, ali koliko vidim nista detaljnije nisi pisao u vezi toga? Moze li nesto detaljnije sada, ako si to uspeo uraditi, zameniti/polagati za nemacku dozvolu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pozdrav Željko,
      ja sam i dalje u postupku priznavanja vozačke dozvole, namera mi je bila da pišem o tome tek nakon što sve kompletiram, ali s obzirom da sam već dobijao mailove na tu temu, moraću da napišem uskoro i post o tome. Ukratko, svodi se na to da se mora polagati i teorijski i praktični ispit, da bi vam bila izdata nemačka vozačka. I da, ako imate prebivalište u DE srpska vozačka NE važi.
      Pratite blog, pisaću o tome uskoro.
      Pozdrav,
      Nemanja

      Delete
  4. Zdravo,
    Bio bih srecan i zahvalan ako bi mogao da pomognes svojim iskustvom :)
    Zeleo bih da prebacim adresu stanovanja iz Srbije u Nemacku kod prijatelja (nemacki drzavljanin)
    Da li znas nesto vezano za to, sta mi je potrebno i slicno?
    Pozdrav i veliko hvala, Janko

    ReplyDelete
  5. Koliko se placa prijava boravka? Sledece nedelje imam zakazan termin i kazu mi da je potrebna Girocard i da ne primaju kesh? Da li je to obicna kartica bilo koje banke?

    ReplyDelete
  6. Evo naidjoh na Vas blog i svaka Vam cast! Naime, imam jedno pitanje buduci da sam dobio vizu pre par dana (okrug BW): Da li prvo moram naci stan pa tek onda ici u opstinu za prijavu boravista i u kancelariju za strance po ulaznu vizu? Unapred veliko hvala na odgovoru!

    ReplyDelete
  7. Pozdrav, interesuje me da li se moze prijaviti boravak na Hostel? Hvala na pomoci!

    ReplyDelete
  8. Poštovanje.
    Hitno mi je potrebna informacija da li se vrši automatska odjava sa adrese u Nemačkoj ukoliko se prijavljujem na adresu u drugu pokrajnu? Konkretno iz NRW u Bayern.
    Hvala na odgovoru.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Poštovanje,
      Odjava (Abmeldung) je potrebna samo ako trajno napuštate Nemačku ili imate 2 prebivališta (tzv. Zweitwohnsitz) pa jedno odjavljujete.
      Inače su sve opštine umrežene pa vas prijavom na novu adresu automatski odjavljuju sa stare.
      Pozdrav,
      Nemanja

      Delete
    2. Dobar dan
      Potrebna mi je informacija. Muz je dao otkaz na poslu,nasao je novi u drugom mestu. U starom stanu ce biti do kraja meseca. Nov joa nije nasao. U slucaju da ga ne nadje do kraja meseca kako on da se prijavi i gde da se prijavi ako nema novi stan. Nadam se da ste me razumeli.

      Delete